Learning about Social Entrepreneurship and Management in Times of Social Transformation
Produktbeskrivelse
Boken 'Learning about Social Entrepreneurship and Management in Times of Social Transformation' samler ulike perspektiver på entreprenørskapsforskning, utdanning og praksis for å forstå sosialt entreprenørskap innenfor en bredere samfunnsmessig, politisk og økonomisk kontekst. Dens unike bidrag stammer fra en tverrfaglig tilnærming som spenner over både samfunnsnivået og organisasjonsnivået, med særlig fokus på sosial innovasjon og ledelse. Boken analyserer hvordan ledelse av sosialt entreprenørskap og sosiale virksomheter må ses i lys av deres samfunnsmessige kontekst, og anvender sosial innovasjon for kritisk å vurdere sosialt entreprenørskap som en drivkraft for endring. Oppkomsten av sosialt entreprenørskap som et akademisk felt er koblet til flere samfunnstrender, inkludert offentlig innstramming, finansielle kriser, nye sosiale utfordringer og en voksende motbevegelse mot globalisert kapitalisme. Generelt blir sosiale virksomheter, sosial innovasjon og sosialt entreprenørskap sett på som organisasjoner som forfølger både sosiale og økonomiske mål og har sine røtter i sivilsamfunnet og borgeraktivisme.