Denne omfattende metodologiske boken, som er tilgjengelig som åpen tilgang, gir et etterlengtet svar på mangelen på ressurser og metodologisk veiledning innen læringsanalyse, et tema som har vært en utfordring helt siden feltet oppsto. Boken dekker alle viktige kvantitative emner innen utdanning generelt, samt de nyeste fremskrittene innen læringsanalyse og datagraving i utdanning. Den dykker dypere inn i avanserte metoder som representerer nyskapende metodologiske innovasjoner. Forfatterne av boken inkluderer anerkjente forskere innen læringsanalyse, utviklere av R-pakker og metodologiske eksperter fra ulike fagområder, noe som gir en enestående tverrfaglig referanse på nye temaer som er vanskelig å finne andre steder. Boken begynner med grunnleggende om R som programmeringsspråk, samt essensielle aspekter ved datarensing, datamanipulering, statistikk og analyse. Denne tilnærmingen gjør boken egnet for nybegynnere, som her kan finne en enkel inngang til feltet, samtidig som den tilbyr en omfattende oversikt over de mest sentrale emnene.