Boken "Local Drivers for Improvement Capacity" gir en grundig systematisk gjennomgang av seks forskjellige typer skoler, hver med sine unike kapasiteter for forbedring. Kapasiteten for skoleforbedring varierer betydelig avhengig av faktorer som skoleinfrastruktur, normer og rutiner knyttet til forbedringsprosessen, roller i forbedringsarbeidet samt skolens historikk med forbedringer. Organiseringen av forbedringskapasiteten forstås gjennom læreres og skolelederes meningsskaping. Forfatterne avdekker utfordringene som hver type skole møter i sitt forbedringsarbeid, og undersøker hvilke situasjoner og omstendigheter de må ta hensyn til for å oppnå suksess. Boken er illustrert med detaljerte beskrivelser av seks skoler fra en evaluering av et norsk skoleutviklingsprogram. Dette verket fyller et viktig behov innen skoleorganisasjoner ved å gi konkrete eksempler fra tilsvarende skoler, og viser hvordan lærerteamer er organisert, hvordan ledelse utøves, og hvordan prosesser blir strukturert i arbeidet med å forbedre organisasjonen og utvikle en kompleks og bærekraftig skolekultur.