Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals
Produktbeskrivelse
Denne åpne tilgangsboken tar for seg den økende trenden innen forskning på tidlig barndomsutdanning og omsorg (ECEC) kjent som samarbeidende kunnskapsbygging, hvor forskere og ECEC-personell arbeider sammen. Forskningen på dette området inkluderer en rekke tilnærminger, som designstudier, handlingsstudier, læringsstudier, leksjonsstudier, samt kombinerte forsknings- og utviklingsstudier. Selv om det er viktige forskjeller mellom disse tilnærmingene, deler de også mange fellestrekk, noe som gjør at de kan sees som eksempler på en bestemt tradisjon for kunnskapsbygging. Samarbeidende kunnskapsbygging skaper tette bånd mellom utviklingen av praksis innen tidlig barndomsutdanning og omsorg, og genereringen av empirisk forankret teoretisk kunnskap. Boken bidrar til metodologien for praksisutviklende forskning ved å kartlegge denne bevegelsen gjennom eksempler på temaer som aktualiseres i slike studier, samt ved å konseptualisere viktige og gjentakende fordeler og utfordringer.