Boken "Modelling-based Teaching in Science Education" argumenterer for at modellering bør være en essensiell del av alle skoleplaner som har som mål å tilby 'autentisk naturfagundervisning for alle'. Den gjennomgår eksisterende litteratur om modellering og presenterer et 'modell for modellering'. Videre utforskes betingelsene for vellykket implementering av dette modellkonseptet i klasserommet, illustrert med praktiske erfaringer. Boken diskuterer også viktige elementer som argumentasjon, visualisering og analogisk resonnement, som er avgjørende for effektiv undervisning basert på modellering. Forfatterne etablerer hvordan denne undervisningen bidrar til både læring av sentrale vitenskapelige begreper og en dypere forståelse av vitenskapens natur. I tillegg skisseres tilnærminger for utforming av læreplaner som letter den progressive forståelsen av kunnskapen og ferdighetene som inngår i modellering. Det anerkjennes at denne metoden representerer en betydelig endring fra den tradisjonelle 'innholdsformidlingsmetoden' i naturfagundervisning, og at den er i samsvar med nåværende beste praksis i naturfagundervisning.