Denne åpne boken utforsker hvordan geografiske skalaer dannes gjennom musikk. Skalaer fungerer som sett av romlige rammer, abstraksjoner eller kategorier som angir størrelse, proporsjon, nivå, rekkevidde eller hierarkiske relasjoner knyttet til fenomener. Disse skalaene er verken naturlige eller nøytrale; de er aktivt produserte og har reelle politiske konsekvenser. I denne sammenhengen stiller Phil Dodds spørsmålet: Hvilken rolle spiller kulturpraksiser i produksjonen av skala? Ved å fokusere på musikk argumenterer Dodds for at musikkforskning har mye å vinne på, og samtidig mye å bidra med, i en dypere forståelse av hvordan geografisk skala produseres kulturelt. Han foreslår at musikkforskere bør betraktes skalaer som åpne spørsmål og fenomener som potensielt skapes gjennom musikalske praksiser, snarere enn som stabile kategorier for å ramme inn andre argumenter om for eksempel 'lokal' eller 'global' musikk. Dodds analyserer hvordan betydningen av 'det lokale' påvirkes av estetikk i populærmusikk, og hvordan forholdet mellom det spesifikke og det generelle smelter sammen.