Negotiating Ethnic Diversity and National Identity in History Education
Produktbeskrivelse
Denne redigerte boken tar for seg de utfordringer som oppstår ved forhandlingen av minoriteters representasjon i historieundervisning. Den utforsker hvordan stater håndterer (ikke) anerkjennelse av kulturell eller religiøs mangfoldighet, samt hvordan man kan fremme en felles forståelse i historieundervisning for å styrke nasjonal identitet. Boken forskyver fokuset bort fra de vanskelige problemene knyttet til post-konflikt land når det gjelder forsoning, og setter søkelys på nødvendigheten av å undersøke måter å forebygge eller forhindre konflikter og ekskludering gjennom historieundervisning. Dette kan bidra til å utvikle en mer bærekraftig fredskultur. Ved å trekke på et bredt spekter av kontekster og kilder, stiller boken spørsmål om hvordan historieundervisning kan bidra til å forme kritiske, historisk informerede og engasjerte unge borgere. Denne boken vil være av interesse for studenter og akademikere som arbeider med temaer som nasjonalisme, medborgerskap, etnisitet, historieundervisning og multikulturalisme.