Denne åpne tilgangsvolumet tar for seg den moderne arven av 'Bildung' i sammenheng med utdanningsteori og utforsker den ikke-affirmative teorien om utdanning og 'Bildung' som et språk for utdanning i det 21. århundre. I denne utdanningsopplevelsen, som har 'Bildung' som sentrum, legges det stor vekt på kritisk tenkning om kunnskap og verdier. For å fremme disse målene må utdanningspraksis anerkjenne, men ikke bekrefte, eksisterende forhold eller framtidige idealer. I stedet oppfordres studenten pedagogisk til en selvstendig og kritisk behandling av innholdet. Boken bygger på moderne utviklinger i utdanningsteori, særlig de som er utviklet av Dietrich Benner i Berlin, og belyser hvordan 'educative teaching' har som mål å støtte individets vekst som person og samfunnsborger. Videre viser volumet at det er mulig å identifisere en posisjon som går utover utdanning som kun et transformativt eller reproduktivt maktinstrument. I stedet for et instrumentalisme-perspektiv, blir utdanning sett på som en kritisk samfunnskraft.