On the Self: Discourses of Mental Health and Education
Produktbeskrivelse
Boken "On the Self: Discourses of Mental Health and Education" utforsker fremveksten av psykologiserte diskurser om selvet innen utdanning, og vurderer deres innflytelse på barn og unge, samt på relasjoner både i og utenfor skolen, og på utdanningspraksiser. Gjennom en foucaultiansk genealogisk tilnærming undersøker forfatteren de sentrale 'erfaringspunktene' for barn og unge. Første del av boken gir en kritisk analyse av selvet-diskursene som finnes i intervensjoner knyttet til selvfølelse, selvkonsept, selvregulering og selveffektivitet, samt hvordan disse påvirker utdanningssystemet. I den andre delen presenteres mot-narrativer om selvet, som hovedsakelig er hentet fra kunst og politikk, og som tilbyr alternative og potensielt radikale perspektiver på når og hvordan selvet kan uttrykke seg. Boken fremhever også hvordan lærere kan støtte barn og unge med å gi stemme til disse mot-narrativene gjennom deres skolegang.