Boken "On Theory-Fiction and Other Genres" undersøker tre distinkte skriveformer: teori-fiksjon, autofiksjon/autoteori og kunstnerisk skriving. Disse sjangrene, som ofte kategoriseres som hybridformer, blir stadig mer fremtredende innen kunst og kritiske humanvitenskapelige disipliner. Kapitlene i boken fungerer som en kritisk kartlegging av disse nye skrivesjangerne, hvor en rekke eksempler presenteres samtidig som det arbeides mot foreløpige definisjoner. Boken identifiserer også sentrale forgjengere til disse nye sjangrene. Den utforsker hva disse moderne skrivestilene bidrar med, og hvilke unike egenskaper de har i forhold til eksisterende stiler, særlig den akademiske essay- og artikkelsjangeren. En hovedfokus i boken er hvordan hver skriveform fungerer på en performativ måte eller som et virkemiddel som muliggjør et perspektivskifte. Forfatteren argumenterer for deres presserende relevans i lys av moderne problemstillinger, samt for deres betydning for marginaliserte samfunn. Avslutningsvis inkluderer boken en diskusjon som oppsummerer funnene og reflekterer over implikasjonene av disse skriveformene.