Boken "Physics Teacher Education" tar for seg flere viktige aspekter av fysikkundervisning. Den utforsker blant annet betydningen av metaforer i undervisning og læring av fysikk, forbindelsene mellom fysikk og matematikk, samt hvordan unge barn interagerer med fysikk på grunnskolenivå. Videre tar boken for seg de nyeste utviklingene innen lærerutdanning i USA. Bidragsyterne presenterer sin forskning knyttet til flere sentrale temaer: hvordan forberede lærere til å mestre TPACK (teknologisk, pedagogisk og faglig kunnskap) samt arbeid i laboratoriet; utvikling og evaluering av pedagogisk innholdskunnskap (PCK) i kvantefysikk; videreutdanning for fysikkfaglige lærere innen barnehage og grunnutdanning; og før-service lærerutdanning i fysikk på alle nivåer. I tillegg undersøker kapitlene hvordan fysikk lærerutdanning er organisert i forskjellige land, og presenterer forslag til metoder for å støtte lærernes profesjonelle utvikling. Boken legger stor vekt på å fremheve betydningen av kontinuerlig læring for fysikk lærere.