"Podcasting: New Aural Cultures and Digital Media" er den første omfattende, tverrfaglige samlingen av akademisk forskning som utforsker definisjonen, statusen, praksisene og implikasjonene av podcasting gjennom et medie- og kulturstudieperspektiv. Denne boken samler forskning fra både erfarne akademikere og tidlige karriere forskere, samt lyd- og kreative utøvere, og gir dermed et bredt spekter av tilnærminger i en tidsaktuell respons til podcastingens tidsånd. Bidragsyterne undersøker podcastens grense mellom det 'gamle' og 'nye' mediet, samt ulike produksjonskontekster, samtidig som de tar for seg podcastingens avhengighet av etablerte industrielle strukturer, samtidig som den beholder en alternativ og til tider outsider-sensibilitet. I dagens kaotiske landskap av nettmediediskurs, rammer bidragsyterne podcasting som et uttrykk for en 'ny auditiv kultur' som vokser frem fra en gjenkjennelig kombinasjon av industrielle, teknologiske og kulturelle omstendigheter. Analysene i boken belyser de komplekse forholdene som former denne spennende medieformen.