Boken 'Practicable Learning Analytics' tar for seg tilnærmingen til læringsanalyse som kan bli en vellykket del av undervisningspraksis, med mål om å forbedre både læring og undervisning. Forfatterne tar sikte på å endre vårt perspektiv på hvordan læringsanalyse utvikles og implementeres, fra å fokusere på "utformingen av" teknologi, til å se på "utformingen for" et praksissystem. Vellykket implementering av læringsanalyse fordrer en systematisk tilnærming, noe som boken grundig utforsker gjennom linsen av Informasjonsystem artefaktet, som inkluderer tre gjensidig avhengige artefakter: "teknisk", "informasjon" og "sosial". Bokas bidrag strekker seg utover å vurdere spesifikke individer som lærere og studenter, og deres individuelle aktiviteter, ved å ta i betraktning de større aktivitetssystemene som analysene blir en del av. Kapitlene i denne boken presenterer ulike eksempler på implementering av læringsanalyse på tvers av forskjellige land, og de relaterte mulighetene og utfordringene som følger med.