Denne unike læreboken tar spesifikt for seg krysningen mellom avansert analyse og innkjøp. Den er drevet av et sentralt spørsmål: Hvordan kan selskaper skape (økonomisk) verdi fra innkjøpsdata? Boken viser at innkjøp er en av de viktigste funksjonene innen et selskap, hvor dataanalyse, kunstig intelligens og operasjonsforskning kan utnyttes effektivt for å redusere kostnader og risiko, samt for å oppnå mål innen motstandsdyktighet og bærekraft. Den gir en metodebasert oversikt over datadrevet optimalisering av innkjøpsbeslutninger. I tillegg til å presentere nøkkelkonsepter og anvendelser, fokuserer den spesielt på implementering, slik at (fremtidige) innkjøpsledere og dataforskere raskt kan vurdere verdien som genereres av en bestemt datadrevet løsning. Det som skiller denne læreboken fra andre er kombinasjonen av strenge, moderne metoder fra akademisk forskning og førstehåndserfaring fra ulike anvendelsesorienterte konsulentprosjekter innen en rekke industrier.