Denne boken gir en omfattende dekning av emnet for anbefalingssystemer, som gir brukerne personlige anbefalinger av produkter eller tjenester basert på deres tidligere søk eller kjøp. Metodene for anbefalingssystemer har blitt tilpasset forskjellige bruksområder, inkludert gruvedrift av søkelogger, sosiale nettverk, nyhetsanbefalinger og beregningsmessig annonsering. Boken samler både grunnleggende og avanserte temaer innen et forskningsområde som nå har nådd modenhet. Kapitlene i boken er organisert i tre kategorier: Algoritmer og evaluering: Disse kapitlene diskuterer de grunnleggende algoritmene i anbefalingssystemer, inkludert metoder for samarbeidende filtrering, innholdsbaserte metoder, kunnskapsbaserte metoder, ensemble-baserte metoder, og evaluering. Anbefalinger i spesifikke domener og kontekster: konteksten for en anbefaling kan sees på som viktig sideinformasjon som påvirker anbefalingsmålene. Ulike typer kontekst, som tidsdata og romlige data, blir også behandlet.