Reduksjonen av den magnetiske felt-signaturen til et maritimt fartøy kan betydelig redusere risikoen for at det utløser marine innflytelsesminer, samt senke sannsynligheten for at ubåter oppdages av undervannsbarrierer og maritime patruljefly. Boken presenterer både passive og aktive teknikker for å redusere de magnetiske signaturene som forårsakes av et fartøys ferromagnetisme, virvelstrømmer forårsaket av krengning, kilder relatert til korrosjon og forstyrrende felt. Matematiske modeller av enkle skrogsformer benyttes for å forutsi nivåene av signaturreduksjon som kan oppnås ved bruk av alternative byggematerialer. Videre omhandler boken prosessen med å demagnetisere et stålskrog, samt driften av systemer for akselgrunning, spesielle malinger og alternative konfigurasjoner for kraftfordelingskabler. I tillegg beskrives aktive teknologier for signaturreduksjon, som degaussing og deamping, som har til hensikt å kansellere feltene rundt en overflatebåt eller ubåt snarere enn å fjerne kilden til disse feltene.