Denne redigerte boken samler et banebrytende utvalg av ledende og fremvoksende forskning om det stadig aktuelle temaet vitenskapsidentiteter. Den presenterer hvordan vitenskapsidentitet kan brukes som en nyttig linse for å forstå mønstre og ulikheter i deltakelse i vitenskapen på tvers av ulike utdanningskontekster og internasjonale settinger. Kapitlene belyser hvordan skjæringspunkter mellom sosiale identiteter og ulikheter påvirker deltakelse og engasjement i vitenskap. Spesiell oppmerksomhet rettes mot å forklare teorier og metoder, samt å identifisere potensialene og begrensningene i eksisterende tilnærminger og kunnskapshull. Boken fremhever forskning fra et bredt spekter av fagområder og benytter diverse metodologiske og konseptuelle tilnærminger for å undersøke vitenskapsidentiteter i ulike felter og kontekster. Samlingen gir en rik og omfattende forståelse av hvordan vitenskapsidentitet kan anvendes konseptuelt, metodologisk og analytisk for å forstå læreres opplevelser og interesser innen vitenskap.