Sosiale medier har blitt en essensiell del av hverdagen for Generasjon Z, en generasjon som er mer tilkoblet enn noen annen gjennom digitale plattformer. Likevel viser flere studier en bekymringsverdig negativside ved den omfattende bruken av sosiale medier, spesielt når det gjelder ensomhet. Den globale COVID-19-pandemien har ytterligere forsterket denne trenden ved å føre til en betydelig økning i sosiale medieaktiviteter blant unge. Denne økningen har vist seg å medføre flere negative psykologiske konsekvenser. I boken 'Social Media Addiction in Generation Z Consumers' undersøkes atferden til Generasjon Z-brukere på ulike sosiale medieplattformer, inkludert deres interaksjoner med både merker og andre mennesker. Gjennom en analyse basert på Bergen Social Media Addiction Scale (BSMAS) avdekkes mulige risikofaktorer og årsaker til sosiale medier-avhengighet i denne generasjonen. Boken presenterer et integrert modell som hjelper markedsførere å forstå fenomenet sosiale medier-avhengighet, og den foreslår tiltak for at selskaper og organisasjoner skal kunne fremme en mer bevisst bruk av sosiale medier. Ved å erkjenne de negative effektene av patologisk bruk av sosiale medier, gir boken verdifulle innsikter i hvordan man kan skape et sunnere digitalt miljø for fremtidige generasjoner.