Boken "Sustainable and Responsible Business in Africa" gir en transnasjonal, afrikansk tilnærming til spørsmål knyttet til forretningsledelse og forretningsetikk. Den undersøker konseptene ansvarlige forretningspraksiser og bærekraft i hele Sub-Sahara-Afrika. Med emner som etisk reklame, ansvarlig prising og avfallshåndtering for bærekraftige forretningsmodeller, fremhever boken betydningen av å bevisst og målrettet innføre ansvarlige praksiser i opprettelsen og driften av forretningsaktiviteter innen en selskapskontekst for å oppnå bærekraft på afrikanske markeder. Boken anvender en casestudie-metode for å behandle problemstillinger knyttet til ansvarlig forretningspraksis og bærekraft, med bidrag som illustrerer både ansvarlige og uansvarlige forretningsmetoder på tvers av ulike områder innen forretningsledelse. Den er relevant i forhold til FNs bærekraftsmål og vil være av stor betydning for akademikere og studenter innen ansvarlig forretningsdrift, bærekraft, forretningsetikk og afrikansk forretningsliv generelt.