«Svensk barnefilm» har en dyp og rik historie som strekker seg over flere tiår. Boken tar for seg de rampete filmene fra 1920-tallet, realismen på 1940-tallet, den kunstneriske fornyelsen på 1970-tallet, og filmene som styrket barns stemme fra 1990-tallet til tidlig 2000-tall. Den utforsker også de mange, ekstremt populære, tilpasningene av Astrid Lindgrens verk gjennom tidene. Med fokus på denne filmatiske arven, tilbyr boken inngående analyser fra ulike akademiske disipliner og gransker et bredt spekter av sjangre, epoker, mediedebatter, transmedialiseringer og publikumsrespons. Barndomsstudier, med sin kritiske forståelse av samfunnets endrede oppfatninger om barndom, fungerer som et sentralt rammeverk, kombinert med feministiske, queer, intermediale, postkoloniale og økokritiske perspektiver. Denne samlingen fyller et viktig kunnskapshull i svensk filmhistorie samt den distinkte nordiske tradisjonen innen barnekultur, og bidrar dermed til det voksende feltet innen internasjonal forskning på barnefilm.