Boken 'Systems Consultation and Change in Schools' utforsker hvordan systemisk konsultasjon kan anvendes innen skoleverdenen som en del av en overgripende prosess for systemendring. Ved å benytte en implementeringsvitenskap-ramme, som er forankret i forskning på systemisk og organisasjonsmessig konsultasjon, gir dette verket en grundig innsikt i hvordan reformarbeid og forbedringer i skolen kan fasiliteres. Gjennom en rekke skolebaserte case-studier illustreres hvordan implementeringsvitenskap kan anvendes i systemendringsinitiativ i skoler og distrikter over hele USA. Hver case-studie beskriver de ulike stegene innen implementeringsvitenskap som er fulgt for å innføre innovasjoner på systemnivå i skolene. Boken diskuterer teoriene bak implementeringsvitenskap i kombinasjon med virkelige eksempler på hvordan disse prinsippene kan brukes i planlegging, gjennomføring og evaluering av systemendringsprosjekter. Nøkkelområder som dekkes inkluderer implementeringsvitenskap i utdanningsmiljøer, viktige interessenters roller i skolebasert systemendring, samt metoder for å implementere og evaluere endringer på systemnivå.