Boken "Teaching and Learning in Ecosocial Work" fokuserer på undervisning og læring innen ecosocial work ved utdanningsinstitusjoner som tilbyr sosionomutdanning og tilknyttede programmer. Dette er den første boken som spesifikt retter søkelyset mot undervisning og læring i ecosocial work, og den er en av de første som inkluderer studentperspektiver og initiativer i denne undervisningen og praksisen. Ecosocial work er et utviklende rammeverk som oppfordrer til læring og praksis innen sosionomi, basert på forståelsen av at mennesker er en del av livets nettverk på jorden. Til tross for at denne innsikten bør veilede menneskelige aktiviteter, viser nåværende menneskeskapte samfunns- og miljøproblemer på planetarisk nivå, som klimakrisen, havforsuring, tap av biodiversitet og artsutryddelse, noe annet. Sosionomi og relaterte profesjoner kommer fra den samme antropo-sentrerte verdensanskuelsen og må omdefinere sitt forhold til ikke-menneskelige vesener og planetens eksistensgrenser. Dette fordrer en grundig fornyelse av sosionomi og tilknyttede yrker, samt en tilpasning til de nye realitetene vi står overfor.