Boken presenterer et utvalg av de mest relevante foredragene fra den 21. MAVI-konferansen, som ble avholdt ved Politecnico di Milano. Den første delen fokuserer på klasseromspraksis og oppfatninger knyttet til disse praksisene, hvor den ser nærmere på perspektivene til både framtidige og nåværende lærere angående ulike metoder som beslutningstaking, rollen til forklaringer, problemløsning, mønsterforming og bruken av lek. Et sentralt tema for deltakerne i MAVI er forholdet mellom læreres erklærte tro og deres klasseromspraksis, noe som er i fokus i den andre delen av boken. Tre artikler tar for seg lærerendring, som ofte er en krevende prosess, selv når lærerne selv er motivert for å endre sin praksis. Videre tar bokens tredje del for seg de underliggende faktorene i undervisning og læring av matematikk, som kan komme til overflaten i ulike situasjoner og skape spenninger og inkonsekvenser. Den siste delen av boken utforsker nye temaer innen forskning relatert til affekt og emosjoner.