Boken "Teaching Police Officers Fairness" tar for seg den voksende mengden forskning relatert til politiets legitimitet. Den presenterer en systematisk gjennomgang som har til hensikt å spore, evaluere og syntetisere resultatene fra publiserte tester om politiets prosedyremessige rettferdighetstrening. For første gang undersøker dette verket den teoretiske relasjonen mellom opplæring i prosedyremessig rettferdighet og både politibetjenters selv-legitimitet og publikums legitimitet som faktorer i konteksten av bekjempelse av terrorisme. Boken vurderer flere sentrale emner, inkludert hvordan høyere nivåer av selv-legitimitet blant politibetjenter påvirker deres oppførsel, samt design, implementering og ledelse av en landsomfattende test for å undersøke effekten av en spesialdesignet treningspakke for prosedyremessig rettferdighet, som har som mål å styrke politibetjentens indre selvtillit. Den tar også for seg publikums legitimitet i det sensitive området av antiterrorpolitikk. Kapitlene som følger, dykker inn i legitimitetsteori, prosedyremessig rettferdighet og den mindre kjente komponenten selv-legitimitet.