Boken 'Teaching Social Justice Using Postcolonial Texts' tar for seg hvordan lærere kan revurdere sine følelsesmessige investeringer i å implementere dominerende bosetterverdier ved å endre tekstvalg og undervisningspraksiser. Gjennom en langsiktig kvalitativ forskningsstudie, utført av et nasjonalt team av lesevitere i samarbeid med praktiserende leselærere på åtte ulike steder i Canada, undersøker boken hvordan lærere i samarbeidende grupper utvikler og implementerer læreplaner som fremmer både deres egne og elevenes forståelser av sosial rettferdighet i postkoloniale og bosettingsmiljøer. Spesielt fremhever boken det rike og dynamiske landskapet av postkoloniale forfattere, illustratører og tekster, samt utviklingen av kultursensitive læreplaner og kritiske pedagogiske tilnærminger som adresserer både samtidige og historiske spørsmål, både lokalt og globalt. Denne boken er spesielt relevant for forskere innen lesevitenskap, leseinstruktører (lærerutdannere) i lærerutdanningsprogrammer og utdanningspersonell.