I boken "The Anthropology of Smell" utforsker forfatteren Constance Classen luktesansen fra et sosiokulturelt perspektiv, og tar leseren med på en reise som går langt utover anatomi og fysiologi. Med en lærdommelig og lettfattelig stil, tar boken opp ideer om lukt og duft i en rekke kulturelt mangfoldige sammenhenger. Den legger vekt på de subtile måtene lukt blir uttrykt på, og betrakter lukt som en integrert del av minner, fordommer, rykter og seksualitet. Boken gir også innsikt i luktesansens rolle innen religion, litteratur, filmkunst, immateriell kulturarv og museumspraksis, samtidig som den tar for seg utfordringene ved historiske lukter. Videre beskriver den lovreguleringen av lukt og bakgrunnen for duftmarkedsføring, som har som mål å påvirke forbrukernes handlemønstre, noe som gir et unikt og praktisk perspektiv til innholdet. I tillegg til filosofiske og medisinske historiske aspekter, gir boken innsikt i utviklingen, diagnosen og virkningen av COVID-19-pandemien på den menneskelige luktesansen, og illustrerer hvordan omgivelsene våre påvirker vår opplevelse av lukt.