Boken "The Consciousness’ Drive" utforsker det unike menneskelige aspektet ved å finne og bruke informasjon for å skape ny kunnskap. Forfatteren stiller spørsmål ved om det finnes en grunnleggende del av vår tenkning som ikke kan etterlignes av AI-utstyrte maskiner, som stadig får en større rolle i livene våre. Boken gir svar på disse spørsmålene og dykker ned i vårt bevissthetsdriv, samt hvordan vi aktivt søker informasjon i omgivelsene våre for å konstruere ny kunnskap. Verket er delt inn i tre deler, hvor hver del åpnes og avsluttes med innhold som kobler teoriene og modellene til virkelige erfaringer med søkemotorer. Første del definerer det ekstraordinære ved menneskelig bevissthet og vårt behov for ny informasjon, og hvordan vi, i motsetning til andre arter, rammer inn interaksjonene våre med verden på en unik måte. Den andre delen tar for seg utfordringen med å identifisere vårt reelle informasjonsbehov under informasjonsøk, og hvordan vår enestående evne til å ramme inn disse interaksjonene skiller oss fra andre.