Boken "The Groovology of White Affect" utforsker hvite estetikk og raseformasjon i Sør-Afrika, med et fokus på lydens betydning. Ved å analysere "hjertetale" i boeremusiek over to århundrer, tilbyr verket en teori om raseformasjon som er dypt forankret i musikkens folkelige språk og praksiser, samt i konteksten av Sør-Afrikas raseideologier. Kapitlene i boken identifiserer og undersøker de affektive modaliteter knyttet til boeremusiek, som for eksempel sjenanse, blackface, åpenbaring og fornektelse. Videre teoretiseres indexikalitet, musikk, affekt og hvithet som tre sammenkoblede ontologier. Når disse faktorene vurderes samlet, påstår boken at boeremusieks modaliteter gir en indikasjon på en korrupt hvit estetisk evne som bidrar til å forklare hvordan hvithet opprettholdes i vår tid. Rasisme defineres dermed ikke primært som en form for fordom, men som et spørsmål om (betinget) nytelse og (patologisk) smak. "The Groovology of White Affect" presenterer et lydstudium fra Sør.