I denne samlingen undersøkes utviklingen av den kommersielle romindustrien fra begynnelsen av romalderen frem til tidlig på 2000-tallet. I dagens samfunn tar romindustrien på seg en stadig større rolle innen lederskap og innovasjon, både når det gjelder tilgang til rommet og utforskning av det. Veksten av kommersiell romvirksomhet de siste tiårene representerer en potensiell ny tilnærming til romutforskning, hvor industrien beveger seg fra å være en leverandør til å bli en samarbeidspartner. Likevel gjenstår det mange spørsmål. Denne boken tar sikte på å belyse disse spørsmålene, som spenner fra de mest betydningsfulle, som hvordan menneskeheten vil utforske Månen og Mars, til de mer grunnleggende: hva er egentlig kommersielt rom? For å videreutvikle den historiske konteksten for kommersiell romvirksomhet, og dermed bedre informere beslutningsprosessene hos NASA i fremtiden, undersøker dette verket et bredt spekter av spørsmål relatert til historien om kommersiell romdrift, inkludert, men ikke begrenset til, hvordan konseptet «kommersiell rom» har utviklet seg innen ulike felt.