The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism
Produktbeskrivelse
Boken "The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism", først utgitt i 1987 av Colin Campbell, er en klassisk avhandling innenfor forbrukerens sosiologi som har fått en betydelig innflytelse i fagfelt som sosiologi, antropologi, kulturstudier, og idéhistorie. I løpet av de tre tiårene som har gått siden publiseringen, har ikke bokens betydning blitt svekket; snarere har den økende kommersialiseringen av samfunnet og det voksende fokuset på forbrukerstudier og markedsføring gjort Campbells analyse av Weber mer relevant enn noen gang. Campbell utforsker hvordan og hvorfor et forbrukerorientert samfunn oppsto i Europa, der det en gang dominerte Webers protestantiske etikk. Gjennom denne undersøkelsen gir han en omfattende teoretisering av de moderne logikkene og verdiene som former forbrukeratferd. Den nye utgaven inneholder en utvidet introduksjon fra Campbell selv, samt et etterord fra forskeren Karin M. Ekström, som tydelig viser hvordan dette grunnleggende verket er i tråd med moderne teorier.