Denne åpne tilgangsboken har som mål å skape et forum for å diskutere sentrale spørsmål knyttet til teorier om undervisning. Boken tar opp spørsmål som: Hvilke teorier om undervisning finnes? Hvilke egenskaper har de? Hva inneholder de? Hvordan blir de utviklet? I hvor stor grad må de være kontekstsensitive og innholdsspesifikke? Er det mulig, eller til og med ønskelig, å utvikle en samlet teori om undervisning? Gjennom bidrag fra fremtredende internasjonale forskere innen undervisning, identifiserer boken områder med både enighet og uenighet i besvarelsene på disse spørsmålene. Den legger til rette for dialog mellom forfatterne, og vurderer om det er mulig å oppnå konsensus om de uenige områdene. Boken avslutter med en diskusjon om hvilke erfaringer som er lært fra dette arbeidet, og skisserer skritt som må tas for å fremme fremtidig arbeid med teorisering av undervisning. Med dette som utgangspunkt, henvender boken seg til lesere som er interessert i en oversikt over teoriseringen av undervisning og viktige spørsmål som, dersom de blir adressert, kan bidra til å utvikle feltet videre.