Boken "Transformative Learning Through Play" undersøker læring gjennom analoge spill i konteksten av antropocen og adresserer et akutt behov for utdanningsmetoder som går utover tradisjonelle skolegrensesnitt. I en kompleks verden fremhever boken utilstrekkeligheten ved dagens utdanningsmetoder, samtidig som den belyser mulighetene som spillbasert læring gir for å styrke felles problemløsningsevner. Boken sporer de historiske røttene til analoge og håndgripelige spill, og setter fokus på deres potensiale og utfordringer i lys av ulike læringsteorier. Forfatterne dykker inn i psykologien bak analoge spillbaserte læring, og undersøker hvordan disse aktivitetene påvirker kognisjon, motivasjon og muligens overføring av ferdigheter til virkelige situasjoner. Det legges stor vekt på utforming av effektive læringsspill, der prinsipper for spilldesign, TEGA-initiativet, og vanlige fallgruver det er viktig å unngå, blir grundig diskutert. Til slutt fremhever boken viktigheten av inkludering i spillbasert læring ved å ta for seg barrierer, interseksjonalitet og tilgjengelig design.