Boken "UML @ Classroom" retter seg primært mot nybegynnere og lesere som har en grunnleggende forståelse av objektorienterte programmeringsspråk som Java eller C#, men som har lite eller ingen erfaring med modellering eller programvareutvikling. Dette speiler den typiske studentgruppen i innføringskurs ved universitetene. Gjennom UML (Unified Modeling Language) presenteres grunnleggende modelleringskonsepter på en presis måte, samtidig som sjeldne spesialtilfeller unngås. Etter en kortfattet introduksjon om hvorfor modellering er en uunngåelig del av programvareutvikling, gir forfatterne en steg-for-steg gjennomgang av de ulike diagramtypene i UML, inkludert klasse- og objektdiagrammer, sekvensdiagrammer, tilstandsdiagrammer, aktivitetsdiagrammer og kravspesifikasjonsdiagrammer. Boken dekker ikke bare syntaks og semantikk av de enkelte språkelementene, men også praktiske aspekter ved bruk, som hvordan de kan anvendes med omhu på ulike stadier av programvareutviklingsprosessen.