I sin banebrytende studie definerer Knight (1921) usikkerhet som en informasjonsmessig markedsfeil som, selv om den er skadelig for de fleste eksisterende bedrifter, gir mulige lønnsomme muligheter for noen. Denne boken bygger videre på Knights klassiske arbeid ved å tilby en grundig analyse av alternative tilnærminger til strategisk beslutningstaking under usikkerhet. Den utforsker hva usikkerhet er, hvorfor den er viktig, og hvilke forbindelser den har til næringsliv og beslektede felt. Boken kulminerer i en ny og omfattende typologi, samt en verdifull veiledning for hvordan man på riktig måte kan håndtere ulike typer usikkerhet, selv i en tid preget av kunstig intelligens (AI). Den bidrar til å klargjøre den nåværende terminologiske og kategoriske forvirringen rundt 'det ukjente', samtidig som den komplementerer matematiske, sannsynlighetsbaserte tilnærminger som behandler usikkerhet som 'kjennbar' (dvs. som risiko). Boken korrigerer feilaktige tilnærminger som behandler 'det ukjente' som 'formbart' eller 'oppdagbart'. Gjennom sitt vidtgående perspektiv gir denne boken en ny måte å se på usikkerhet, med hensyn til dens påvirkning på menneskeheten.