Boken 'Understanding Search Engines' gir en omfattende introduksjon til søkemotorer ved å integrere fem ulike perspektiver på nettsøk og søkemotorer som vanligvis behandles hver for seg. Disse perspektivene inkluderer det tekniske perspektivet, brukerperspektivet, det internettbaserte forskningsperspektivet, det økonomiske perspektivet og det samfunnsmessige perspektivet. Etter en generell introduksjon til temaet, presenteres to grunnleggende kapitler som forklarer hvordan søkeverktøy kan dekke innholdet på nettet, og hvordan søkemotorer oppnår dette gjennom indeksering og prosessering av funnede dokumenter. Det påfølgende kapitlet om brukeradferd undersøker hvordan folk formulerer sine søkespørsmål og interagerer med søkemotorer. Denne kunnskapen danner grunnlaget for beskrivelsen av hvordan søkeresultater rangeres og presenteres. De tre etterfølgende kapitlene tar for seg de økonomiske aspektene ved søkemotorer, inkludert Google og søkemotormarkedet, søkemotoroptimalisering (SEO), samt samspillet mellom organiske og sponsede søkresultater. Til slutt presenteres kapitlet om søkekompetanse, som fokuserer på nødvendige ferdigheter for effektiv navigering i den digitale informasjonsmengden.