I boken "Why Teaching Art Is Teaching Ethics" utforsker forfatteren hvordan kunst, fantasi og følelser kan kaste lys over våre moralske verdier. Gjennom en omfattende granskning av moralfilosofi, samt bidrag fra kognitiv vitenskap, psykologi og nevrologi, stiller boken viktige spørsmål om naturen av moralsk tenkning. Er moral kun et spørsmål om logisk resonnement eller å følge en guddommelig lov? Forfatteren tar oss med på en reise som undersøker hvorfor poeten Shelley mente at 'det store virkemidlet for moralsk gode er fantasien'. Boken tar også for seg hvordan etiske resonnement ofte søker absolutte svar, hvor handling enten er rett eller galt, samtidig som den anerkjenner at en tankefull minoritet vektlegger det unike ved hver situasjon som kan avdekke dypere sannheter enn generelle regler. Er følelser, slik mange filosofer har teoretisert gjennom historien, bare en distraksjon fra klare moralske vurderinger, eller tilføyer de noe essensielt for vår vurdering av hva som er godt og ondt, rett og galt? Dette verket undersøker hvordan store kunstverk og litterære mesterverk kan innkapsle både fantasien og det spesifikke, og dermed berike vår forståelse av etikk.