Boken "Women Writing Socially in Academia" gir en dyptgående innsikt i sosial skriving i en verden preget av usikkerhet og kompleksitet. Den adresserer behovet for å styrke kvinners evne, spesielt innen akademiske miljøer, til å forme egne skrivepraksiser, samt å støtte fellesskapets skriving. Denne publikasjonen tar for seg forskningen på sosial skriving og utvider den fra den tradisjonelle konteksten i engelskspråklige land til flerspråklige miljøer fra Portugal til Finland. Den identifiserer fruktbare områder for tverrfaglig forskning, sammenhenger av sosial praksis, og strategier for situert sosial læring, alt sett fra et feministisk perspektiv som bringer kvinner fra marginalene til sentrum. Gitt at gjennomsnittlig kvinnelig akademiker med barn nå mister en time av sin forsknings- og skrivetid hver dag som en følge av Covid-19-pandemien, er boken bevisst i sin tilnærming ved å veve sammen ulike stemmer for å fortelle historien om et skriveopphold som fungerer som en arena for lederskap og myndiggjøring.