Å tiltrekke en mer variert publikum til kunstfeltet er en sentral utfordring for kultursektoren. Spørsmålet om hvem som konsumerer kultur og årsakene til dette, er avgjørende for vår forståelse av kunsten. Denne boken undersøker forholdet mellom publikumsutvikling og kulturpolitikk, og presenterer et banebrytende perspektiv på hvordan publikumsutvikling henger sammen med ideer om demokratisk tilgang til kultur. Boken gir en grundig oversikt over kunstmarkedsføring, publikumsutvikling og kulturell demokrati, og argumenterer for at arbeidet med publikumsutvikling har blitt dypt misforstått innen kunstledelse. Gjennom et rikt utvalg av intervjuer med sentrale aktører innen publikumsutvikling, fremhever boken behovet for en nytenkning rundt publikumsutvikling som en ideologisk funksjon av kulturpolitikk. Denne boken er av stor betydning for studenter, akademikere og forskere innen kunstledelse og kulturpolitikk, og er også essensiell lesing for alle som arbeider innenfeltet.