Boken "British and American School Stories, 1910–1960" undersøker fiksjon om skoler og collegier for jenter i Storbritannia og USA, skrevet i første halvdel av det 20. århundre. Gjennom denne analysen tar forfatterne Nancy G. Rosoff og Stephanie Spencer sikte på å utforske dannelsen og ideologiene knyttet til feminin identitet. De utvikler et transnasjonalt rammeverk som anerkjenner hvordan både konstruerte og essensielle femininity former overskrider nasjonale grenser. Boken belyser viktigheten av og prestasjonen innenfor kvinnelig vennskap over tid og rom, noe som er sentralt for sjangerens utvikling, samt hvordan dette vennskapet fungerte som et viktig verktøy for uformell utdanning. Historiene til forfattere som Jessie Graham Flower, Pauline Lester, Alice Ross Colver, Elinor Brent-Dyer og Dorita Fairlie Bruce blir satt i sin historiske kontekst og brukes til å utforske aspekter ved sosialisering, autoritet, ansvar, huslighet og mulighetene som ligger i disse temaene. Det som gjør denne boken spesielt interessant, er den historiske analysen av kildene, som hittil primært har vært behandlet av litterære forskere.