Children’s Self-determination in the Context of Early Childhood Education and Services
Produktbeskrivelse
Boken "Children’s Self-determination in the Context of Early Childhood Education and Services" utforsker hvordan unges selvbestemmelse manifesterer seg i ulike sosiale kontekster, inkludert utdanning, sosialtjenester, massemedia, helse, politikk, juss og familie. Gjennom bokens kapitler fremheves barnas stemmer i nåtiden, med fokus på deres interesser, agendaer og rettigheter. Basert på original forskning, utfordrer kapitlene rådende diskurser om barns selvbestemmelse, samt eksisterende policyer og praksiser. Boken tar for seg et bredt spekter av emner, fra planlegging av rollespill til nasjonale retningslinjer, fra anvendelse av digitale teknologier i pedagogikken til barns helse og velvære, samt fra demokratiske praksiser i klasserommet til bevaring av tradisjonelle familieverdier. Gjennom casestudier avdekkes hvordan oppvekst og unge barns selvbestemmelse konstrueres i skjæringspunktet med mellomgenerasjonsforhold. Forfatterne kommer fra ulike fagfelt og benytter et mangfold av metodologiske tradisjoner.