I boken "Choreographing Agonism" gir forfatter Goran Petrovic Lotina en ny forståelse av sammenhengen mellom politikk og performance. Med en grundig utforskning av de politiske og filosofiske røttene til flere nyere venstreorienterte sivile bevegelser, argumenterer Petrovic Lotina sterkt for at kunstnerisk performance må reimagineres som et verktøy for demokrati, i stand til å utfordre dominerende politiske strukturer. Boken er inspirert av post-marxistiske teorier knyttet til diskurs, hegemoni, konflikt og pluralisme. Gjennom å bruke spenning som en styrende filosofisk, politisk og kunstnerisk kraft, utvider verket den politisk-filosofiske debatten om performance-teorier. Den gir både akademikere og utøvere av performance en tankevekkende analyse av hvordan kunstnerisk performance kan betraktes politisk som 'agonistisk choreo-politisk praksis', en kraftfull strategi for å mobilisere alternative måter å leve sammen på og revitalisere demokratiet. "Choreographing Agonism" gjør et modig og nyskapende bidrag til diskusjonen om kunstens rolle i moderne samfunn.