Boken "Cinematic Virtual Reality" tar for seg utfordringer og muligheter som 360-graders historiefortelling byr på for både aktører og publikum. Gjennom en grundig undersøkelse av tradisjonell filmteori samt rammer fra fagområder som manusstudier og antropologi, belyser den det innovative skogslandskapet som har oppstått med det som omtales som kinoaktig virtuell virkelighet (CVR). Denne formen for medieopplevelse involverer en dyp og høy kvalitetsopplevelse, enten gjennom levende opptak eller datagenererte bilder (CGI), og kan oppleves via hodebårne skjermer (HMD) eller plattformer som YouTube. På grunn av tilgjengeligheten og prisreduksjonen på avanserte 360-graders kameraer og forbrukervennlige HMD-er, har denne medietypen opplevd en kraftig økning i popularitet de siste årene. Boken undersøker fire sentrale konsepter knyttet til dette nye mediet: innlevelse, tilstedeværelse, legemliggjøring og nærhet, gjennom en analyse av banebrytende case-studier og ved å inkludere intervjuer med praktikere. På denne måten fremhever den det spesifikke ved formatet og gir en kritisk fremstilling av hvordan praktikere nærmer seg de ulike konseptene.