Boken 'Communicating COVID-19' undersøker kommunikasjonen som fant sted i løpet av det første året av COVID-19-pandemien. Den samler arbeidet til ledende kommunikasjonseksperter fra hele verden, og gir innsikter og analyser om hvordan enkeltpersoner, organisasjoner, samfunn og nasjoner har forsøkt å forstå og respondere på pandemien som har rystet verden. Boken tar for seg journalistenes og nyhetsmedienes rolle i å konstruere meninger om pandemien, med kapitler som fokuserer på offentlig interessejournalistikk, helsetjenestearbeidere og forestilte publikum i COVID-19-nyheter. Den vurderer offentlige helseresponser i ulike land, med kapitler som undersøker samfunnsdrevne tilnærminger, kommunik strategies fra regjeringer og politiske ledere, offentlig helseadvoanser, samt pandemiens ulikheter. Boken tar også for seg den digitale medias og teknologiens rolle, inkludert deling av feilinformasjon og memetisk humor på sosiale medier, crowdsourcing-initiativer, og bruken av data i modellering, sporing og tracing.