Competences in Education for Sustainable Development
Produktbeskrivelse
Denne boka belyser sentrale øyeblikk og bevegelser i den såkalte 'kompetansevendingen' innen utdanning for bærekraftig utvikling (ESD) og undersøker de ulike måtene kompetanser har blitt begrepsfestet og implementert på. Gjennom en dialog mellom kapitlene og seksjonene gir boken en helhetlig presentasjon som vil bli en viktig kilde for ESD-kompetanser. Bidragsyterne utvikler et konseptuelt kart som kan brukes til å kartlegge eksisterende (og framtidige) ESD-kompetanserammer. I tillegg tilbyr de nye kritiske casestudier som utforsker implementeringen av lærerkompetanser i ESD på forskjellige strukturelle nivåer i ulike europeiske kontekster. Boken undersøker også sammenhengen mellom pedagogikk og lærerkompetanse gjennom hittil upubliserte casestudier basert på nåværende praksiser i Europa, og vurderer innvirkningen av COVID-19-pandemien på ESD og lærerkompetanse. Boken består av 23 kapitler delt inn i fire seksjoner, med en innledning og et avsluttende kapittel. Seksjon én introduserer konsepter og modeller.