Constructions of the Irish Child in the Independence Period, 1910-1940
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker hvordan irske barn ble 'konstruert' av ulike aktører, inkludert staten, ungdomsorganisasjoner, forfattere og utgivere, i perioden før og etter at Irland fikk sin uavhengighet i 1922. Den analyserer et bredt spekter av måter irske barn ble framstilt på gjennom sosiale og kulturelle aktiviteter som utdanning, sport og ungdomsorganisasjoner, samt kulturell produksjon som litteratur, leker og klær. Boken tar for seg temaer som kjønn, religion, og sosial klasse, i tillegg til de bredere spørsmålene knyttet til identitet, statsborgerskap og nasjonsbygging. Ulike idealer og ideologier, noen av dem motstridende, konkurrerte om å forme hvordan voksne så på barn som bærere av nasjonens fremtid. Bidragsyterne stiller grunnleggende spørsmål om hvordan barn ble konstruert som en del av idealiseringen av staten før den ble dannet, og hvordan dette ble konsolidert etter statens etablering.