Boken 'Dark Pedagogy' utforsker hvordan ulike perspektiver kan integreres i en dypere forståelse av miljø- og bærekraftpedagogikk. Gjennom å trekke paralleller til verkene til den klassiske skrekkforfatteren H.P. Lovecraft og innsiktene fra nymaterialisme innen spekulativ realisme, knytter forfatterne Lovecrafts 'fortellinger om det forferdelige' til dagens spøkelser av miljøforringelse, klimaendringer og forurensning. Ved å gjøre dette etablerer de forbindelser mellom hvordan mennesker alltid har forvaltet relasjonen til de 'forferdelige' fenomenene som overstiger vår forståelse og hvordan utdanning kan respondere på en katastrofal klimakrise i antropocenepoken. En ny og mørkere forståelse av miljø- og bærekraftpedagogikk utvikles; ved å bruke et tripartitt reaksjonsmønster av fornektelse, galskap og død for å ramme inn narrativet, undersøker boken spesifikke utfordringer og muligheter for utvikling av utdanning og pedagogikk i en tid preget av masseutryddelse. Denne ubarmhjertige boken vil appellere til.