Boken 'Digital Cultural Politics' er den første som gir en grundig redegjørelse for endringene i landskapet av kulturpolitikk som følge av digital kommunikasjon og digitale medier. Valtysson utforsker hvordan kommunikasjonsinfrastrukturer og dominerende teknologiselskaper i økende grad former borgers produksjons- og forbruksmønstre, samt hvordan disse påvirker måten folk møter og interagerer med kulturelle produkter på. Boken bygger teoretiske fundamenter for å belyse kompleksiteten i det skiftende feltet av kulturpolitikk, og den gir konkrete eksempler på hvordan politikk henger sammen med og former praksis. Den fokuserer på arkivpolitikk, institusjonell politikk og brukerpolitikk, og inneholder analyser av Google Cultural Institute, Europeana, BBC, Brooklyn Museum og Te Papa Tongarewa. For å forstå den komplekse naturen av digital kulturpolitikk, tilbyr Valtysson en analyse av YouTube og Googles personvernerklæringer, samt hvordan disse relaterer seg til EUs reguleringsrammer innen audiovisuelle medietjenester.