Discourses of Globalisation, Ideology, Education and Policy Reforms
Produktbeskrivelse
Denne boken gir en helhetlig global oversikt over diskurser rundt globalisering, nåværende forskning innen utdanning og reformer av utdanningspolitikk. Den begynner med å undersøke sammenhengen mellom globalisering, utdanning, samt forskningen og reformene innen utdanningspolitikk. Det legges vekt på hovedtrender innen utdanning og politiske reformer på verdensbasis, i tillegg til spesifikke politiske temaer som likestilling, inkluderende skoleformer og tilgang til kvalitetsutdanning for alle. Videre tilbyr boken et komparativt perspektiv for å evaluere den ambivalente og problematiske relasjonen mellom globalisering, ideologi, staten og utdanningsreformer på global skala. En betydelig konsekvens av globalisering for utdanningspolitikk og reformer er den konkurransedyktige sammenlikningen av utdanningssystemer, som ofte baseres på felles prestasjonstester som TIMSS, PIRLS og PISA. Store politiske reformer blir ofte rettferdiggjort med henvisning til disse prestasjonsdataene. Boken tar for seg utdanningsreformer verden over, samt fenomenet akademisk prestasjonssyndrom. Kapitlene ikke bare gir innsikt i disse problemstillingene, men også diskuterer deres implikasjoner for fremtidig utdanning og politikk.