Boken 'Educational Authorities and the Schools' gir en grundig beskrivelse og analyse av organiseringen, funksjonene og utviklingen av nasjonale utdanningsmyndigheter og institusjoner, samt deres innflytelse på lokale skoler i 20 land verden over. Den undersøker styringskjeden i de respektive landene ut fra både teoretiske og beskrivende perspektiver. Dette skjer på bakgrunn av at stabiliteten og robustheten i styringskjeden har blitt utfordret, der enkelte forskere har antydet at kjeden kan anses som brutt. Imidlertid fremhever denne boken at kjeden fortsatt er til stede og rommer både vertikale implementeringsstrukturer og mellomrom for tolkning av politikk. Hvordan skolene oppnår suksess er avgjørende både for de enkelte elevene, det lokale samfunnet og den nasjonale staten. Et omfattende antall studier har undersøkt hva som skjer i skoler og klasserom. Samtidig er det kjent at nasjonal styring og politikk, samt lokale forutsetninger, har stor innflytelse på hvordan utdanningen utformes og hvordan den lykkes.