Interaktive mediedesignere har lenge diskutert metoder for å optimalisere interaksjonsdesign som går utover bare brukervennlighet. Med fremveksten av emosjonell design og suksessen til brukeropplevelsesmetodene (UX) har denne debatten utviklet seg ytterligere. Begrepet 'opplevelse' har blitt et komplekst buzzword, som i større grad handler om subjektets erfaring enn selve produktet, noe som gjør det vanskelig — kanskje umulig — å definere det presist. I denne boken tar vi sikte på å flytte diskusjonen fra 'opplevelse' til 'engasjement', for å fremheve designet av forholdet mellom artefakter, kontekster og brukere. Engasjement krever en mer konkret type erfaring, med spesifikke behov, motiver, ferdigheter og kompetanser, som lettere kan integreres i designprosessen. Dette konseptet skiller seg også fra andre begreper som moro, glede, lykke eller velvære, og gir designerne frihet til å skape sine personlige verdener. For å fremme denne nye tilnærmingen tilbyr vi i denne boken et dyptgående innblikk i engasjementdesign og dets mange fasetter.